Tuesday, June 30, 2009

Tentang blog ini

Anak-anak sekolahan yang diraikan,

Blog ini Pak Hj dedikasikan kepada mata pelajaran Fizik pra-universiti (SPM, STPM, Matrukulasi). Dengan ilmu yang tak seberapa, Pak Hj ingin turut serta memapankan penggunaan Bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu dalam bidang sains. Pak Hj sedar bahawa ini zaman PPSMI tetapi Pak Hj tetap juga mahu menggunakan BM bukan kerana degil tapi kerana Pak Hj sedar di luar sana masih ramai anak-anak yang terkial-kial mempelajari sains dalam Bahasa Inggeris. Kalau mahu dikatakan Pak Hj tak mahir BI pun Pak Hj terima kerana Pak Hj ni dah lah berasal dari kampung terceruk bersekolah pun di sekolah aliran kebangsaan aja.

Sesuai dengan judul blog ini, Pak Hj gunakan laras bahasa orang bersembang aja. Seboleh-bolehnya Pak Hj mengurangkan penggunaan rumus walaupun kita semua sedar bahasa sains ialah matematik, iaitu rumus matematik. Iya ler, rumus seperti p + (1/2) (rho)v^2 + (rho)gh = pemalar jauh lebih tepat menjelaskan prinsip Bernoulli berbanding ayat yang berjela-jela baik dalam BM atau BI.

Nota yang Pak Hj tulis ni hanya semua yang ada dalam fikiran Pak Hj tanpa merujuk apa-apa buku. Kalau berminat, anak-anak boleh lah tulis komen atau bertanya, Pak Hj akan cuba layan. Nak gunakan BI pun boleh gak. Kalau perlu Pak Hj akan buka balik buku lama Pak Hj tu.

Pak Hj JB

Terkini:

Julai 13, 2009: Kementerian Pelajaran Malaysia mengumumkan akan membatalkan pelaksanaan PPSMI mulai 2012.